Co to jest DIVID? I czy musisz się tam rejestrować?

Co to jest DIVID?

 

DIVID to cyfrowa platforma zarządzana przez Umweltbundesamt (UBA) – niemiecki urząd ochrony środowiska – stworzona w ramach Single‑Use Plastics Fund Act. Platforma umożliwia rejestrację i obsługę opłat oraz wypłat związanych z funduszem opłat za jednorazowe produkty plastikowe („Einwegkunststofffonds”). Ma scentralizować i usprawnić procedury dla producentów oraz gmin ubiegających się o dofinansowanie sprzątania i usuwania odpadów

Kto musi się rejestrować?

 

1. Producenci (w szerokim znaczeniu)

Obowiązek dotyczy wszystkich, którzy po raz pierwszy wprowadzają określone jednorazowe produkty plastikowe na rynek niemiecki – to nie tylko tradycyjni producenci, ale również importerzy, sprzedawcy wysyłający do konsumentów w Niemczech (B2C), dystrybutorzy, a nawet firmy udostępniające produkty bez opłat .

2. Zakres produktów

Obowiązek obejmuje:

  • jednorazowe pojemniki na żywność typu to‑go,
  • kubki do napojów (z pokrywkami),
  • lekkie plastikowe torby,
  • opakowania foliowe do żywności,
  • chusteczki mokre,
  • balony,
  • filtry do papierosów,
  • od 2026 także fajerwerki

Jakie obowiązki czekają firmy w 2025 roku?

Od 1 stycznia 2025 roku producenci objęci rejestracją w systemie DIVID będą zobowiązani do spełnienia nowych obowiązków sprawozdawczych i finansowych. Kluczowe z nich to:

  • Złożenie rocznego sprawozdania: do 15 maja 2025 r. firmy muszą przekazać dane o ilościach (w kilogramach) wprowadzonych do obrotu w Niemczech produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych za rok 2024. Sprawozdanie składane jest wyłącznie przez platformę DIVID.
  • Dokonanie opłaty na fundusz (levy): opłata wyliczana jest na podstawie zgłoszonych ilości poszczególnych typów produktów, według stawek ustalonych przez Umweltbundesamt. Wpłaty będą finansować działania porządkowe, sprzątanie i edukację środowiskową realizowane przez gminy.
  • Ewentualna weryfikacja danych: choć w 2025 roku UBA zrezygnowało z obowiązkowej weryfikacji przez zewnętrznego audytora, zastrzega sobie prawo do kontroli danych oraz do wezwania do korekty lub dodatkowej dokumentacji.
  • Zachowanie dowodów i dokumentacji: wszystkie dane zgłoszone przez firmę muszą być przechowywane przez co najmniej 5 lat, tak by mogły zostać okazane podczas ewentualnej kontroli przez władze niemieckie.

Czy rejestracja jest obowiązkowa?

Tak, rejestracja na platformie DIVID jest obowiązkowa w określonych przypadkach:

  • Dotyczy to firm aktywnych przed 2024 i tych które wprowadzają jednorazowe produkty plastikowe.
  • Obowiązek prawny istnieje nawet jeśli firma nie zarejestruje się – opłata i tak musi być wniesiona i podlega sankcjom .
  • Konsekwencje niewywiązania się z rejestracji to:
  • kary administracyjne (do 100 000 €),
  • od 2025 możliwy zakaz sprzedaży produktów na rynku niemieckim w przypadku braku rejestracji.

Co warto zrobić?

  1. Sprawdź, czy Twoje produkty mieszczą się w katalogu (pojemniki, kubki, torby, filtry itp.).

  2. Jeśli tak – przygotuj rejestrację na DIVID: potrzebne będą dane firmy i dostęp do systemu ELSTER (konto firmowe).

  3. Zgłoś się przed odpowiednim terminem (31.12.2024 dla firm już działających lub przed wejściem na rynek).

  4. Przygotuj się na coroczne raporty ilościowe i opłatę.

  5. Nie czekaj – brak rejestracji może skutkować karą, a nawet zakazem sprzedaży w Niemczech.


Rejestracja na DIVID to nie tylko obowiązek prawny, ale również istotny element nowej polityki europejskiej, mającej ograniczyć zanieczyszczenie środowiska plastikiem jednorazowego użytku. Jeśli planujesz sprzedaż takich produktów w Niemczech – rejestracja jest konieczna.

Podsumowanie

Rejestracja na DIVID to nie tylko obowiązek prawny, ale również istotny element nowej polityki europejskiej, mającej ograniczyć zanieczyszczenie środowiska plastikiem jednorazowego użytku. Jeśli planujesz sprzedaż takich produktów w Niemczech – rejestracja jest konieczna.


Szybki kontakt:

Tel: +48 571 329 067
email: info@otoneso.pl

No Comments

Post A Comment